dinsdag 19 februari 2013

Hoe lezen weer de tijd en ruimte kreeg.

Wat was dat toch een droom, toen ik tijdens mijn studie bedacht dat ik als doel wel 10 boeken zou lezen. Ik had in de jaren daarvoor nog niet eens 5 boeken gelezen en dan ook alleen maar tijdens vakanties, dus het zou een utopie zijn om tijdens het gewone leven tijd en bovenal rust te vinden om te lezen.

Nu ik klaar ben met de studie, en ik ineens tijd en ruimte in mijn hoofd over had, vloog ik door de boeken heen. Ik heb bij de bibliotheek online van een favoriete schrijfster alle boeken gereserveerd die ik nog niet gelezen had. Jeugdliteratuur, historische romans en thrillers. Ze is dus breed geörienteerd.

Gisteren las ik in het Artis Aquarium een stukje en toen de kinderen en wij vroeg op bed lagen, las ik de rest. In dit geval een boek die past onder de vlag van historische jeugd romans. Nou is het bijna smokkelen, want die lezen wel erg makkelijk, maar ook wel fijn. Het verhaal klopt zoals altijd en bij de jeugd versies missen de gruwelijke details, al worden ze niet totaal verzwegen. In de bloemrijke taal ontdek je als volwassene wel de hardere waarheid.

Mijn stapel op mijn nachtkastje in nog niet leeg, maar voor mijn doel #54. 10 boeken lezen, ben ik nu wel voldaan.

Als laatste boek voor dit doel presenteer ik:


Zuid-Limburg 1845. Nadat de oogst is mislukt en er geen geld is om de pacht te betalen, wordt de familie Mullenders op straat gezet. Vader Sjeng en moeder Annekatrien, die hoogzwanger is, vertrekken met hun vijf kinderen naar Kerkrade, daar is werk in de kolenmijn.
Emma is veertien jaar en moet met haar vader en twee broers mee de mijn in. Het werk is zwaar en gevaarlijk. Emma ziet mensen om zich heen met kromgegroeide ruggen en vroegoude gezichten, en ze verafschuwt de gedachte haar hele leven onder de grond te moeten werken.
Op een dag wordt de mijn voor inspectie bezocht door de hoge heren van het dorp. Ook Rudolf, de zoon van een landeigenaar, is daarbij. De barre omstandigheden waaronder de arbeiders werken worden voor de gelegenheid gecamoufleerd en de kinderen worden dieper in de mijn verborgen. Emma daagt Rudolf uit mee te gaan naar één van de onderste tunnels, zodat hij kan zien hoe het er echt aan toegaat onder de grond. Maar dan stort er een stuk gang in en Emma en Rudolf zitten opgesloten………(bron: www.simonevandervlugt.nl )

Gelezen heb ik:
Simone van der Vlugt - Zwarte sneeuw - blog: hoe-lezen-weer-de-tijd-en-ruimte-kreeg
Simone van der Vlugt - Rode sneeuw in December - blog:  doel-54-boeken-lezen
Simone van des Vlugt - Jacoba, dochter van Holland - blog:  jacoba-dochter-van-holland
Simone van des Vlugt - In mijn dromen -blog: in-mijn-dromen
Simone van des Vlugt - Herfstlied - blog: herstlied
E.L. James - Vijftig Tinten Grijs/donkerder/vrij - blog: gelezen-vijfig-tinten-grijs & lezen
Simone van der Vlugt - De ooggetuigge - blog:  doel-54-10-boeken-lezen
Tommy Wieringa - Joe Speedboot - blog: doel-54-10-boeken-lezen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten