zondag 24 maart 2013

Ikusasa

Afgelopen vrijdag ben ik door een goede vriend meegenomen naar Ikusasa,


Ikusasa betekent ‘toekomst ’in Zulu. Verhalen en toekomstdromen van jongeren vormen de inspiratiebron voor deze productie.

De show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.

U wordt meegenomen naar het bruisende “Alexandra”, een van de grootste townships van Johannesburg, waar een nieuwe generatie haar bestaan opbouwt en haar dromen probeert waar te maken. We nemen een kijkje in het leven van de bewoners van 5th Street en maken zo kennis met verschillende muziek- en dansstijlen, maar ook met de karakters en verhalen daarachter.

Ikusasa, The future is now.

En tijdens die show, had ik veel flashbacks naar momenten in mijn eerdere leven. Opmerkingen in de show, die me terug deden gaan naar onze tijd in zuidelijk Afrika, over de hoop die we ervaren hebben onder de zeer arme bevolking. Het verlies wat iedereen op een moment in het leven tegen komt en de kracht die je dan hervind om door te gaan.

Ik moest denken aan de verontwaardigde reactie van een vriendin op het feit dat Nederland met "Serious request" wel 12 miljoen bij elkaar kan leggen, maar er tegelijkertijd honderden gezinnen in Nederland onder de armoede grens leven. (zichtbaar en onzichtbaar) en met kerst nog niet wisten of ze met oud en nieuw wel met vertrouwen op beter het nieuwe jaar in konden gaan.

Ik moest denken aan mijn Oom die in Lesotho al vele jaren met raad en daad actief is om de bevolking wijzer te maken en hen een betere toekomst wil bieden. http://paballong.roxer.com/

Voorbij kwamen de parallellen tussen gebeurtenissen en visie.  Hoe een gebeurtenis je visie op zaken veranderd.

Ook sta ik stil bij de bijzondere reis, die ik met mijn gezin heb mogen maken http://olifanten.reismee.nl/ die nog steeds invloed heeft op hoe wij in het leven zijn gaan staan. De kernmerken die boven komen drijven en de kennis, die het mij heeft opgeleverd.
Maar bovenal de kracht om te vechten om ooit mijn kinderen nog meer van de wereld te laten zien, maar ook om terug te kunnen gaan en nog intensiever Afrika te kunnen beleven. Mijn taak is nog niet gedaan daar.

Dus op naar de toekomst, vol hoop en kracht!

EXTRA:
Regie: Senzo Zama
Musical director: Gama Mathonsi
Choreografie: Mapule Sesedinyane

Regisseur: Senzo Zama
Senzo heeft vanuit zijn eigen bedrijf Velvetrobe al voor diverse producties conceptontwikkeling, script en regie gedaan en is gewend om met passie een heel team van cast en creatives aan te sturen. Hij studeerde drama en Engels aan de universiteit van Zululand en doceert momenteel nog steeds aan de universiteit van Pretoria. Daarnaast werkt Senzo veel met dove kinderen in Zuid-Afrika en is hij vloeiend in gebarentaal.  

Musical Director: Gama Mathonsi
Gama is producer, songwriter en muzikant en heeft al met vele beroemde muzikanten uit Zuid-Afrika gewerkt. Gama heeft bovendien al veel ervaring met het touren in Europa en het componeren en samenstellen van muziek voor verschillende voorstellingen.

Choreografie: Mapule Sesedinyane
Mapule heeft al een lange staat van dienst als danseres en choreografe en beheerst zo’n beetje alle denkbare dansstijlen van Afrikaans tot Contemporary en Urban. Zij was onder andere als choreografe betrokken bij SYTYCD Zuid-Afrika en werkte mee aan de choreografie voor de openings- en sluitingsceremonie van het WK in 2010.
bron: http://www.wereldtheater.com/shows/details/12_13_ikusasa


Geen opmerkingen:

Een reactie posten