zaterdag 20 april 2013

reflectie


Betekenis ' reflectie '
Je hebt gezocht op het woord: reflectie.

re·flec·tie (de; v; meervoud: reflecties) 
1. weerkaatsing
2. overweging, bespiegeling

In gesprekken kom je tot de ontdekking dat je aan het reflecteren bent. En een reflectie is soms confronterend, maar niet altijd.
Ik sprak een ouder van een bijzonder kind uit mijn klas. Nou zijn alle kinderen bijzonder, maar sommige zijn bijzonderder dan anderen. En dat gaf me een spiegel, in deze een fijne spiegel, want ik lijk het goede pad gekozen te hebben.

Soms is het letterlijk, de weerkaatsing van het leven. Welke sporen hebben het leven met haar gebeurtenissen na de inslag, na gelaten op mijn ziel, mijn lijf en mijn vertrouwen. En als ik daar voor mijzelf, want voor ander hoef ik het niet te doen, bij stilsta, bemerk ik dat er flinke kraters zijn geslagen.

De kunst is om deze kraters te accepteren en bewust te zijn dat ik een keuze heb. Ik heb een keuze om te leven met spijt en de pijn. Ik kan kiezen om deze te accepteren, een plek te geven en op basis van de opgedane kennis verder te kijken welke weg er om of met de kraters genomen kan worden.

Dit kost enkel wel weer energie, en levert dit ook weer energie op en verwacht ik dat terug, of accepteer ik dat iets soms meer energie kost dan dat het oplevert. Ik hoop op reflectie, want ik heb deze              hard nodig.

Ik ben nog lang niet klaar met reflecteren.....maar dat verwacht ik ook niet...
Jij wel?

1 opmerking:

  1. Dat hoeft toch ook niet? Ik denk dat mensen die bewust in het leven staan nooit klaar zijn met reflecteren. Ik in ieder geval niet. Het is denk ik wel de kunst niet te blijven hangen in zaken die niet goed zijn gegaan, maar vooruit te kijken naar hoe het in de toekomst beter kan. Maar ik denk dat je dat al heel goed kan. En vergeet niet te reflecteren op de goede dingen! Dat is minstens net zo belangrijk.

    Liefs, Roos

    BeantwoordenVerwijderen